Motorbyte i MS-20 #432 "KRABATEN"

Etapp 1. Tankar kring motorbytet

Etapp 2. Förberedelser för att lyfta ur gamla motorn

Etapp 3. Nya motorn anländer.

 Etapp 7.
Allmän tillpassning

Etapp 8.
Allmän tillpassning

Etapp 9.
Installation

Jag har sammantsällt mina erfarenheter från detta motorbyte i en pdf.

Volvo Penta MD6A

Cylinderantal, st: 2
Effekt hk vid 2400/r/m: 10
Max. marsch/drifts-varvtal r/m: 2100/2400
Max vridmoment 1800-2050 rpm: 31 Nm
Cylinderdiameter, mm: 70
Slaglängd. mm: 82
Slagvolym, liter: 0,630
Kompr.tryck, kp/cm2: 20-24
Tomgångsvarvtal r/m: 550-650
Rotationsriktning: Medurs
Max. lutning under gång: 15°
Motorvikt inkl. MS-backslag, ca kg: 160
Generatoreffekt, max/kont W: 120/90
Startmotoreffekt, hk: 1
Backslag: MonoShift m reduktion 1,91:1
Propellerrotation sett akterifrån: Moturs/vänster

Beta Marine BZ-482

Cylinderantal, st: 2
Effekt hk vid 3600/r/m: 13,5 (10kW)
Max. driftsvarvtal r/m: 3600
Max vridmoment 2400-2800 rpm: 28 Nm
Cylinderdiameter, mm: 67
Slaglängd. mm: 68
Slagvolym, liter: 0,479
Kompr.tryck, kp/cm2: 23
Tomgångsvarvtal r/m: 800-900
Rotationsriktning: Medurs
Max. lutning under gång: 15°
Motorvikt inkl.backslag, ca kg: 89
Generatoreffekt, max W: 560
Startmotoreffekt, hk: 1
Backslag: Technodrive m reduktion; 2,6:1
Propellerrotation sett akterifrån: Medurs/höger

Startsida Slagsida

Startsida Marieholm 20 Eskadern