Senaste projekten längst ned på sidan.

Åtgärdat under vintern 2001 - 2002

Byte bränsletank, byte däcksförskruvning, nya bränslerör av koppar, monterat för-filter vid tanken samt rengjort silar i original vattenfrånskiljare och matarpump samt nya slangar. Ny instrumenttavla med nya säkringshållare och helt nytt elsystem. Flyttat vattendunkens placering till aktre stuvutrymmet inklusive slangdragning och eldragning till färskvattenpump. Monterat eluttag för kylbox samt sökarljus. Monterat belysning i stuvfacken, 5 st. Monterat hylla i BB stuvfack för ankarbox. Bytt slangar till självläns.
Ny plywood i samtliga stuvfack, inkl grundning och 2 ggr målning. Monterat vinkeljärn runt batteriet samt fästen för att surra detsamma. Tagit loss relingslisten, målat topcote på det bara laminatet samt återmonterat relingslisten. Monterat en 5mm:s al-plåt under främre knapen, Det var bara 4 klena brickor där. Byte gummilager propelleraxel. Polérat skrovet och överbyggnaden med Autosol samt lagt i gelkote i skador, vattenslipat och polerat.

Åtgärdat under vintern 2002 - 2003

Uppsmörjning av skjutventiler på självläns. Monterat avstängningskran på returbränsleledningen. Demonterat spayhoodskenan. Återmonterat med nya skruv samt Sikaflex. Monterat ur motor och renoverat motorrum samt målat motorn. Bytt motorkuddar.

Åtgärdat under vintern 2003 -2004

Byte av löpande och stående rigg. Byte av mantåg. Byte läckande slang inkommande sjövatten. Lagat kosmetisk kölskada. Monterat skvättdukar.

Åtgärdat under sommaren 2004

Kontrollerat och justerat ventilspel, 0,3 mm x 4 varm motor. Jordat bränslesystemet. Monterat gummimatta under ljuddämpare. Monterat belastningsfördelare i form av vinkeljärn under vantinfästningar.

Åtgärdat under vintern 2004 -2005

Bytt motor till Beta BZ-482 på 13,5 hkr. Stor revision av elsystem, nytt batteri. Monterat bort handskfacket och satt dit en plexiglasskiva. Monterat en ny ventilator. Gradat fästet till Lagunbordet. Bytt övre mantågslinorna till vajer. Snickrat en trall till sittbrunnen.

Åtgärdat under sommaren 2006

Förfärdigat lågbyggd transportvagn med boggi. Köpt tillkapat stål från Stålcenter i Uddevalla, axeltappar från Jula, beg Opel-hjul på Blocket, allt som allt slutade notan strax under 10.000kr. RITNING Flyttat bränsletankens avluftningsslang. Sytt om vissa sömmar i sprayhood.

Åtgärdat under vintern 2006-2007

Monterat huvudsäkringar 100/400A. Tillverkat och monterat kylare för motorns returbränsle. Bytt ventil kylvattenintag. Tätat runt däcksförskruvning där det ibland läckte in regnvatten. Oljat in sittbrunnstrallen. Polerat propeller. Fernissat rorkult. Nytt fosteg i aluminium på peke. Monterat bort original bränslefilter/vattenfrånskiljare. Monterat nya rutor av tonad lexan samt nya spränglister med hemgjorda specialverktyg. Bytt förstagsände till gaffeländstycke i nedkant.

Åtgärdat under vintern 2007-2008

Monterat ny returbränslekylare från Rodahl. Ny badstege från Båtsystem (BUT75). För att stegen skulle hamna lodrätt lades en 24mm tjock kloss av plast under bågen på styrbordssidan. Styrbords fäste i akterspegeln flyttades upp ca 8 cm. Nya roderplåtar som går nedanför försvagningen vid övre gångjärnet. Vidare har jag flyttat fästet för akterstaget till babordssidan av och i akterpulpit. Lanternan placerades i centrum av akterpulpit. 9 maj kl 9 var allt klart för sjösättningen.

Åtgärdat under sommaren 2008

Bytt förfiltret till spin-on-typ.

Åtgärdat under vintern 2008-2009

Monterat ny vakuumventil från Martec. Ny offeranod till värmeväxlaren. Reparerat låsmekanismenfrämre ruffluckan. Skurat ankarlinan och förtöjningsgods. Kompletterat bergskilar. Monterat kartläsarlampa med LED. Renoverat stången i akterpulpit; ny mistlur, nya kablar, ny antenn, akterlanterna. Haft loss propellern och återmonterat med gänglåsning efter rengöring. Monterat LED-element på 1,2W från Kjell & Co i rufflampan, motsvarar 15W halogenlampa. Ny inverter på 1000W; fast monterad i babords stuv intill motorn. Låtit segelmakarn sy upp nya skvättdukar vilka jag målat båtens namn på. Bytt undre mantågslinan till vajer. Monterat en offeranod för att hindra axeln från att glida ur och skada rodret om den skulle lossna från medbringaren. Fredag 24/4 kl 07.00 var allt klart för transport till hamnen.

Åtgärdat under sommaren 2009

Bytt båda reglagevajrar, originalen var iaf 33 säsonger. Bytt gångvärmens fläkt.

Åtgärdat under vintern 2009-2010

Upptagning och transport till vinterkvarter fredag 28/8. Kört färskvatten och glykol i kylsystemet. Byte oljor och filter. Demonterat avgaskrök och offeranod. Avgaskröken var lätt oxiderad där kylvattnet ansluts men i övrigt bra. Offeranoden hade ovanligt mycket zink kvar men bytt ändå. Byggt om till dubbla batterier. Monterat batteriväljare.

Åtgärdat under sommaren 2010

Bytt spruckna bränsleslangar i motorrummet. Bytt glödlampor i alla lanternor. Uppdaterat elschema. Monterat digital voltmätare för att hålla ordning på förbrukarbatteriet. Nytillverkat autopilotens anslutning till rorkulten då originalet sprack. Gängan är 3/8" rörgänga.

Åtgärdat under vintern 2010-2011

Upptagning och transport till vinterkvarter fredag 10/9. Högtryckstvättat och skurat. Kört färskvatten i kylsystemet. Byte smörjolja och filter. Tagit ur och rengjort impellern samt smörjt på nytt silikonfett, den har nu använts i sex säsonger. Påbörjat renovering av skrovet men det är så omfattande så det lägger jag upp på en egen sida. Tisdag 28/9 var det till slut dags att ta in Krabaten under tak. Gjutit offeranod för propellernavet som är biffigare än originalet. Snickrat ny trall till sittbrunnen. Köpt en solpanelKjell & Co. Laddar dryga 300mA. Får se hur den ska monteras. Till slut var allt klart för att ta ut KRABATEN ur vinteridet. Några småsaker fick göras utomhus. Sedan transport till Valbodalen för sjösättning. Nu är det riggat och klart.

Åtgärdat under sommaren 2011

Bytt pumpen för dricksvattnet. Bytt alla fasta förtöjningar. Bytt läslampor. Monterat solpanelen, upprepade och noggranna mätningar visar att den faktiskt laddar med lite mer än en ampere i starkt solljus vid klart väder, spänningen ligger då över 13,9V. Vid klart solljus in 45° från sidan laddar den 0,6A och systemspänningen ligger på 12,9V. Hustrun sytt nya gardiner. 2 september tagit upp Krabaten. Dragit med traktorn. Bottenfärgen sitter som klistrad trots tvätt med 175 bar högtryckstvätt. Min egentillverkade propelleranod med ökad massa har mycket gods kvar.

Åtgärdat under vintern 2011-2012

Tagit ur impellern och smörjt in med silikonfett. Bytt slangar självläns. Bytt axeltätning; "Black-Jack". Fräschat upp och rostskyddat axelkopplingen. Tagit isär värmeväxlaren för rengöring och översyn. Ska egentligen göras vart femte år men nu har det gått sju år sedan premiärturen. Hög tid att göra detta, mycket avlagringar. Demonterat invertern som ej blivit använd. Rengjort och återmonterat värmeväxlapaketet. Gjutit ny axelanod. Målat botten, återmonterat impellern för sin 8:e säsong. Sjösatt 11/5.

Åtgärdat under sommaren 2012

Monterar belysning på båtkärran. Upptagning i vanlig ordning i slutet september. Varmkört, sedan byte motorolja och filter samt finfilter bränsle

Åtgärdat under vintern 2012-2013

Bytt alla bränslefilter. Tagit isär värmeväxlaren för inspektion. Trots användning bara en säsong är förkalkningen ganska rikligt BILD 1, BILD 2. Lagt alla delar i ättika som effektivt löser alla avlagringar, BILD 3. Återmonterat värmeväxlaren med nya O-ringar och tätningar. Efter åtta säsonger pensioneras originalimpellern. Bytt den stora långa kylarslangen. Ny offeranod från Biltema i värmeväxlaren. Hittat en engelskspråkig verkstadshandbok på basmotorn och där anges att spridarna bara behöver justeras var 1500:e timme så den detaljen läggs på is. Ventilerna har jag dock justerat. Uppdaterat batterikabelskorna till grövre grejor. Ny batteriväljare med mina hemsvarvade specialanslutningar. Har börjat ta tag i ruffdörrarnas förnyelse, har sågat upp ramar i 10 mm forex-skiva samt 5 mm plexiglas som fönster. Forex-skiva är skummad PVC som är trevlig att jobba med och formstabil. Svarvat mässingmuttrar till dörrarnas gångjärn. Dörrarna klara. Tagit ut Krabaten, luftat bränslesystemet och provkört motorn. 7/6 Sjösättning. Riggat och monterat segel.

Åtgärdat under sommaren 2013

Monterat dekaler. En ovanligt fin sommar är nästan slut när jag 5/9 torrsätter Krabaten.

Åtgärdat under vintern 2013-2014

Tvättat av däck och fribord, högtryckstvättat bottenfärgen. Backat in båten i sitt vinteride. Tagit ur impellern.

Startsida