Skrovrenovering vintern 2010-2011

Planen är följande: På undervattenskroppen ska all gammal bottenfärg avlägsnas; ända in till gelkoten och ibland till laminatet.
Efter att fått torka en tid; epoxibehandling samt vissa kosmetiska reparationer.

Friborden ska nedslipas och fläckvis spacklas till jämn yta. Därefter torktid samt målning med tvåkomponents polyuretanfärg.
Just nu lutar det åt den nyans som kallas "Najad-röd". Kanske en vit snobbrand och svart bottenfärg.

Provat att avlägsna bottenfärgen med olika metoder.

Lördag 11/9: Först ut en elektrisk skrapa från Clas O. Svår att använda tyckte jag, det byggde på med färgkladd på baksidan av verktyget.
Svårt att avgöra anfallsvinkeln mot skrovet. Vid för brant vinkel tar man med gelkoten och vid för flack dito glider verktyget ovanpå.
Men verktyget verkar av god kvalitet och jag tror att min bottenförg bara är för mjuk/kladdig för denna metod.

Söndag 12/9: Provade en enradig Perago "roterande bläster" som jag köpte på Jula och den gav ganska snabbt ett hyfsat resultat.
Beställt och fått levererat en treradig Perago. Med den går arbetet betydligt snabbare och blir jämnare. Ansättes helt lätt mot skrovet

Lördag 17/9: Hela botten är nu grovslipad med detta verktyg. Inga tecken på plastpest. Knixiga ställen torrblästrades med sand.
De ytor som legat an mot originalvaggan var varken slipade eller primade. Slarvigt!
Nettotiden för att ha kommit så här långt ligger på 6 timmar.

Lördag 18/9: Demonterat alla beslag som kan vara i vägen vid målning; självläns, kylvattenintag, roderfästen, avgasutsläpp,
peke, skenan i fören och avbärarlisten. Fortsatt slipa, nu är styrbordssidans undervattenskropp klar. Slet ut gammal slipmaskin.

Söndag 19/9: Köpt ny slipmaskin och mer slippapper. Slipat ett par timmar sedan tog jag kväll. Man blir mör.

Tisdag 21/9 är undervattenskroppen färdigslipad. Under kölen slipade jag försiktigt med en enhands vinkelslip och
sedan med en liten slipmaskin. Vissa ställen var enklast att blästra. Rodret återstår att slipa.

Onsdag 22/9: Slipat rodret. En spricka i bakkant ska lagas. Rodret är gjutet i en massiv halvhård massa. Inuti finns ett skelett
av vanligt järn. På ett ställe hade vatten trängt in och järnet rostat. Slipat och blästrat. Allt lagas med epoxi senare.
Provslipat akterspegeln med 240-papper vilket verkar bra men 120 kan nog också bli aktuellt.

Fredag 24/9: Slipat klart styrbords fribord. Slipat och spacklat akterspegeln. Börjat plasta igen hålet för tankens avluftning.

Söndag 26/9: Nu är allt färdigslipat. Friborden har spacklats, akterspegeln riktats. Klar att tvätta och ta in.

De verktyg som använts på undervattensskrovet är: Peragoblästern, slipmaskin med 40-papper, minislip, bläster och vinkelslip.
På friborden slipade jag med båda slipmaskinerna, först med 120- och sedan med 240-papper.

Fredag 7/1: Märkt ut vattnlinjen med hjälp av laserpass. Förberett för epoximålning. Bestämt att måla med De IJssel Coatings
Polyuretanfärg Double Coat i kulören "Najad-röd" (RAL 3004). Sprayhodd och övrig kapellväv blir i kulör 29 Markilux mörkgrå.

Torsdag 13/1: Besökt F:a Nils Malmgren i Ytterby och inhandlat böldspärr FS 023, lättspackel 206 och förbrukningsmateriel.

Lördag 22/1: Spacklat det mesta av undervattenskroppen. Förhållandevis enkelt men svettigt. Att spackla med epoxispackel
påminner mycket om att spackla med vanligt polyesterspackel (plastic padding). Skillnaden är att epoxispacklet har en
ENORM vidhäftning.

Söndag 23/1: Började vattenslipa inomhus. Går för sakta. Drar ut båten och maskinslipar. Klart efter 5 tim hårt arbete.
Spacklet är ganska lättslipat tack vare mikroballongerna.

Tisdag 25/1: Hämtat nya grå sprayhood, skvättdukar och bomkapell hos Rasmussens Segelmakeri.

Onsdag 26/1: Spacklat småställen som missats.

Torsdag 27/1: Slipat det ovan samt rodret.

Fredag 28/1: Spacklat skrov och roder en sista gång. Svarvat fyra nya specialmuttrar i brons.

Lördag 29/1: Slipat det sista. Tvättat skrovet med vatten. Förberedelser för och sedan målning med epoxi.

Söndag 30/1: Målat en andra gång med epoxi.

Måndag 31/1 - fredag 4/2: Vattenslipat sista lagret epoxi på köl, skädda och roder. Relativt lätt men tar tid.

Lö 5/2 - Fr 11/2: Trött på bottenarbetet, snickrat ny trall till sittbrunnen.

Onsdag 2/3: Hämtat färg hos De IJssel Coatings i Göteborg. Efter genomgång med Karl-Oscar förstår jag att ett
bra resultat inte enbart beror på färgen utan även en hel del på tekniken med vilken färgen appliceras. K-O är inte
bara en bank av kunskap, han är dessutom från Fisketången. En grabb att lita på alltså!

Söndag 6/3: Förbereder för att måla friborden. Gjorde avsteg från originalplanen; väljer kulören 356-boreaux-röd
istället för, som planerat, Najad-röd. Vidare väljer jag bort vit snobbrand och väljer vit bottenfärg som tidigare.

To 10/3 - Fr 11/3: Dragit fram båten från väggen och förberett för planerad målning imorgon lördag.

Lördag 12/3: Satt igång med målningen. Först förberedelser som avfettning, maskering samt gått över med klibbduk.
Bas och härdare blandades och fick sedan stå i 30 min. Därefter blandade jag i ca 50 ml förtunning, hällde upp i en
uppskuren dunk och satte igång. Började på babordssidan i fören. Efter att ha rollat en meter kan jag se hur färgen
sträcker ut sig på det först målade. Det blir så bra att det nästan är spökligt. När jag kommit varvet runt och målat det
sista i fören på styrbordssidan har färgen blivit dammtorr om babord. Lite gardiner på ett par ställen och några fiskögon.
Annars är resultatet mycket imponerande!

Tisdag 15/3: Mattat ned färgen med de slipkuddar som jag köpte av De IJssel Coatings. Mycket lättarbetat.

Onsdag 16/3: Rollat andra lagret färg. Spegelblankt. Såg lite gardiner innan jag släckte ljuset.

Fredag 18/3: Mattat ned andra färglagret, först med den lite grövre och sist med den finare slipkudden. Det krävs
lite självövervinnelse att matta ned en nästan perfekt lackering!

Lördag 19/3: Målat tredje och sista lagret med färg. Bra resultat, blankt som ett Ryskt lackarbete. Försök till summering:
Man ska absolut lägga tre lager färg. Färgåtgång: strykning 1-0,75 kg, strykning 2 & 3-0,6 kg/strykning. Detta med marginal.
Varje skikt ska vara jämnt och rel tunt. Störst risk för rinn under längsgående slag. 10 rollers gick åt samt 3 av varje slipkuddar.

Söndag 20/3: Tagit av maskeringstejpen. Monterat relingslisten. Hängt på rodret.

Torsdag 24/3: Monterat fästen för badstegen och avgasutsläppet. Fått hem original stävskena från Göran Helmer.

Fredag 25/3: Polerat och monerat badstegen. Preliminär montering av stävskena.

Lördag 26/3: Slutmontering stävskena med tätningsmedel. Monterat tankens avluftningsbeslag. Monterat peken.

Söndag 27/3: Målat grundfärg på bottnen, International Primocon..

Måndag 28/3: Målat första lagret med bottenfärg, Interlux Micron WQ.

Onsdag 30/3: Målat andra lagret med bottenfärg.

Fredag 1/4: Baxat fram båten i vaggan för att komma åt de små fläckar som ej ytbehandlats. Spacklat lite under kölen.

Söndag 3/4: Slipat det lilla under kölen och lagt på första lagret epoxi.

Måndag 18/4: Nu är det sista av bottenfärg målat på fläckarna. Bara rör- och slangarbete inombords kvar att fixa.

Måndag 2/5: Hemkommen från charterresa; nu gäller det att bli klar. Sjösättning är bokad kommande fredag.
Yxat till ett verktyg som mothåll när rörkopplingar monteras på insidan. Monterat vinkeln på avgasbeslaget samt
originalventilerna på självlänsarna.

Torsdag-Fredag 5-6/5: Kopplat slangar självlänsar, avgasslang och tankventilation. Samt en massa småpyssel och städning. Se LOGGEN.


Många lager färg

Färgen kladdar fast

Ej tillfredställande

Enradig Perago

Treradig Perago bäst

Sänk ljudet!

En god början

Blästrade svåra ställen

Roderfäste

Grovslipning klar 17/9

Beslag borta

Självläns

Kylvattenintag

Ekolod

Klart styrbord!

Så långt 19/9

Botten klar 21/9

Roderskador

Allt klart 26/9

Drömmen om resultatet

13/1 Epoxi mm

22/1 Spackling

23/1 slipning ute

23/1 Tillbaka inne

Blandas noga

29/1 Första skiktet

30/1 Andra skiktet

5/2 Ny trall

11/3 Framdraget

12/3 Målat

15/3 Mattat färgen

16/3 Självporträtt

16/3 Blankt värre

18/3 Slipning

18/3

19/3-Sista lagret

19/3-Färdigmålat

20/3-Listen monterad

20/3-Roder monterat

24/3

24/3

25/3

25/3

27/3

27/3

28/3

28/3

30/3

1/4

3/4

2/5

Startsida