Volvo T-24 fotogentraktor 1957 - Traktorn och jag är jämnåriga

Senast tillagt material längst ned på sidan.

Puritaner tycker kanske att jag fördärvat traktorn med alla modifieringar. Men jag ser det så här: Detta är min
traktor som jag gör vad jag vill med. Den har inget stort ekonomiskt värde och när jag tröttnat på den räknar jag
inte med någon större köpeskilling. Tack vare modifieringarna passar den mitt bruk bättre och alla T-20:or
i originalskick blir mer värda.


Hemkörningen
tog 2 tim.

6V generator kass.
Elsystem kass.

Rengöringsbehov.

Gängor rensas.

September 2006 inhandlades traktorn i Svarteborg. Transporterades till Lysekil för egen maskin. Att originalgeneratorn
skulle fungera hade jag aldrig förhoppningar om. 12V växelströmmare monterades. Elsystemet reviderades och nya
lyktor ersatte original. För att kunna montera båge måste skärmarna flyttas till yttre fästena. Förgasaren demonterades,
rengjordes och justerades. Den matta lacken gneds med en oljig trasa för att få lite lagom lyster.
Som bättringsfärg till den blekta lacken används NCS 2570-Y90R. Annonsbilder


Traktorns höst- och vårarbete.

Nya däck och reg.skylt. Kolla framaxeln!?

Bytt lampor och monterat p-ljus/blinkers.

Nya framlamporna monterade på galvade hyllkonsoller fr Jula.

En av T-24:ans uppgifter var att dra segelbåten till och från kaj vår och höst. Original temp- och oljetrycksmätare var kass
så nya elektriska från Biltema monterades. Min ledstjärna är att allt ska kunna återställas till original av den som önskar.



M12-M10 skruvar
excentriskt ihopsvetsade.

Specialarna på plats

12V start monterad.
Bosch 0 001 311 115

Förmodligen var starten utsliten redan vid köpet. Efter ett antal turer hos en bilelektrisk verkstad insåg jag att jag
behövde en ny 12V startmotor för att kompa bra ihop med resten av elsystemet. Tid och pengar plöjdes ned och gav
resultatet att en passande 12V startmotor inte skulle hittas på en vanlig bilskrot. Men på Volvo Pentas äldre
marindieslar sitter starten monterad på samma sätt som på traktorn. En startmotor av denna typ lånades av traktens
tillmötesgående marinhandlare och den passade. Testade först mot en modell av trä. Enda skillnaden var centrum-
avståndet mellan skruvhålen. 108mm på traktorn och 105mm på starten. De hemtillverkade excentriska skruvarna
löser denna detalj. Startmotorn kan även köpas hos BLIXTSERVICE i Stockholm.
Specifikationer och korsreferens för 0 001 311 115 kan du hitta HÄR.

För att kunna starta traktorn när startmotorn var borta gjorde jag en STARTVEV. Motorn var lättstartad men då
det var ett tag sedan den var igång fick jag veva några varv. Vid handstart tänk på att ha ansatt p-broms, friläge,
lågtändning, lagom choke-och gaspådrag. För att minimera riskerna att bryta något ben i armen vid baktändning
står man inte och vevar som vid en slipsten. Man utövar kraft från "klockan 6 till 12". Om start uteblir tar man
nytt tag med veven, återigen från "klockan 6 till 12".

En startmotor från en Volvo 140-240 passar fint i hålet men snurrar åt fel håll för traktorn.
Detta kommer sig av att starten sitter monterad på andra sidan av svänghjulet i längdled.




Vintern 07-08 har en del blivit gjort: Skyddsbågen har monterats, backlampa på höger skärm, smäckrare
generator ersatte gamla Boschen, beg fjädrande sits, 2 kg pulversläckare monterades på bågen samt
backspeglar med egentillverkade fästen. Alla däck har vattenfyllts till 75% så bruttovikten bör nu ligga på 2,2 ton.



Har arbetat med att återmontera hydrualpumpen, rör, kopplingar mm. Fäste och remskiva blästrades och sprejades
med Biltemas zink-primer. Penselmålades med den specialbrutna blekröda färgen. Fäste med pump återmonterades.
Tryckröret var i fin kondition medan returen var avsågad. Får se hur jag löser det hela.
Passade på att montera taket av aluminiumplåt.
Såja, nu är det klart sånär som på remmarna. Rören slipades med roterande stålborste och målades som fästet.
Resterande hydraulolja dränerades, silen rengjordes och ny olja fylldes. Sugröret skarvades med en bit oljebeständig slang.

Snarast ska ett besök på Olssons i Ellös avläggas. Då ska inhandlas: tryckstång, remmar och växelspaksdamask.
Dessa delar ska monteras, hydrauliken provas. Framlamporna ska bytas till runda med hel- och halvljus,
och integrerat parkeringsljus. Snöblad och kedjor ska hämtas i Åkersberga. Eluttag för släp ska monteras.
Flottörhuset ska rengöras, nya grenröret monteras




Säljaren av snöblad och kedjor var en trevlig prick. Lastningen och hemtransporten gick fint.
Tipputtaget togs bort och rörstumpen mellan ventilen och lyftcylindern esattes med hydraulslang.
Tänk att ha en så intressant och välsorterad rörelse som Olssons i Ellös på så nära håll. Mitt första besök
där var givande; både tryckstång och växelspaksdamask fanns på hyllan. Nu är bara resten kvar, vi får se
vad som hinns med. Kanske får en del skjutas på. Har monterat på det nya grenröret och sett över förgasaren.
Grenröret passade inte helt perfekt mot hålet i plåten. så det måste modifieras. Ett par stumpar rör har
arbetats med för att kunna få avgasröret på rätt ställe. En fördelare har inhandlats för att ev bygga om
till batteritändning. Nu har delarna svetsats på plats och det blev inte som vanligt utan det blev bra.


Fästet till tryckstången skulle ses över, då upptäcker jag att här har en gång i forntiden ett haveri inträffat.
Det smidda fästet som borde vara skruvat i bakersta transmissionshuset är svetsat i en grov plåt som monterats
fast med ett par andra skruvar som sitter horisontellt och egentligen har som uppgift att hålla fast locket
ovan kraftuttaget. Hade nog varit OK om en tredje skruv längre fram använts.


Enklast är nog att fortsätta använda bastard-konstruktionen men förfina och förstärka. Förfina genom att kapa
bort en bit så kraftuttagets växelspak och oljepåfyllningsskruven får mer plats. Förstärka genom att svarva till ett
par distanser att placera under de två skruvarna samt att skaffa fram en 50 mm M14x2 för den främre fästpunkten.
Måste ragga fram en passande gängtapp och sexkantskruv. Ibland har man medflyt också; lokala bilverkstaden
lånade gärna ut en gängtapp och järnkiosken HADE 50mm M14x2! Köpte ett par längder fyrkantsrör för att
kunna höja sitsen (som inte är original). Ett par små distanser svarvades och tryckstångsfästet är monterat.
Sitsen har kommit på plats tillsammans med fyrkantrören och den modifierade fästplattan.
Nu har tryckstången fritt spelrum. Nu är traktorn färdigmekad för denna vinter (tror jag).



Ytterligare ett par saker måste fixas; de fula dimljusen som agerat huvudstrålkastare byts just nu till ett
par Hella H4-strålkastare med inbyggt parkeringsljus. Byter därför även de gamla kombinerade blinkers-
och parkeringsljusen till enbart ett par orange blinkerslampor. En orange saftblandare monterades på taket.
Till slut kom lite snö så jag fick chansen att testa snöbladet. Kedjorna kom dock aldrig på.

Besökte Grålleklubbens träff på Orust. Även icke rättrogna, som jag, fick vara med.



Har börjat projektera en lastbrygga. Stor som en europa-pall.
Efter att ha legat på undantag i nästan ett år har jag till slut gjort klart den.


Klar att lämna till
en kunnig svetsare

Provmontering

Standard pallkrage

Till slut klar


Har börjat bygga om från magnet- till batteritändning. Huvudingredienserna är en fördelare från en Volvo B20,
kugghjul och kedja samt lite krafs från Biltema. En del smågrejor fick tillverkas med hjälp av svarv och svets.
Magnettändningen fungerade men fördelarlock och rotor har sett sina bästa dagar. Därför läggs den i
malpåse ifall någon i framtiden skulle vilja bygga tillbaka till original.


Svarvning.

Alla delar blev till detta.
.

Hävarmen som vrider fördelaren.

Vev istället för spak.

Äldre bensinmotorer med batteritändning har fördelare som oftast, direkt eller indirekt, drivs via kamaxeln.
Därför att fördelaren, liksom kamaxeln, ska rotera med halva varvtalet visavi vevaxeln. På T-serien drivs magneten via
regulatorn med samma varvtal som vevaxeln. Magnetapparaten har en 2:1-utväxling vilken ger halva varvtalet på
originlalfördelaren. Detta löste jag med ett 15-kuggars drev på regulatorn. Detta drev driver ett 30-kuggars hjul via en
duplexkedja. Provstarten gick fint. Motorn går suveränt jämnt och tomgången kan sättas riktigt lågt. Har även snickrat
ihop en mekanism för att justera förtändningen från förarplats. Genom att rotera den gängade stången flyttas
hävarmen som är fäst i fördelaren. Jag har samlat lite om detta i en pdf med ritingar och idéer.




Under vintern 09-10 har hjulvikter fram anskaffats och monterats. Sedan hittade jag en förträfflig plåtbox hos
Kjell & Co. Ett säkerhetsskåp kallar Kjell det. Låsbar verktygslåda kallar jag den.
Ett elddop har gammeltraktorn fått i och med det enorma snöfallet. Alla underliga uppfinningar har stått
rycken. Snökedjorna har lagts på och använts för första gången. Det rasslar trevligt och driver fint.
Förberedelser för nästa vinter är redan igång; en slangmotorvärmare har byggts ihop.



Till slut blev det VÅR! Tagit av kedjorna och servat. Åkte en provtur och tankade.




Kylaren har läckt en aning sedan jag fick traktorn i min ägo. Läckaget har ökat lite det senaste.
Nu har jag tagit ur kylaren och det är lika bra att byta cellpaket och slangar. Kylarservice i Vänersborg
gjorde ett fint arbete och nu är kylaren på plats med nya slangar och slangklämmor




Plugg med verktyg

Anslutningar

Själva värmaren

El- intag

Ny verkygslåda

Bränslepump

Vantskruvar

Krokig

I samband med monteringen av nya radiatorn monterade jag motorvärmaren. Det är en insticksvärmare
som jag byggt ett hus till så den nu är en slangvärmare. Slangarna är anslutna till motorblocket och
topplocket där det tidigare satt pluggar med 1/2-tums rörgänga. Pluggen i topplocket krävde rejäla tag samt
uppvärmning med gassvets för att lossa. Intagskabel har monterats och anslutningskabel inhandlats.
Provkörning av värmaren var mycket positiv. Självcirkulationen kommer igång fint och motorn blir varm.
Fått tag i en låda av stålplåt att ha på batterilådan, ersätter den gamla av plast.
Monterat en urgammal S.U. bränslepump som krävde viss renovering. Framtiden får utvisa om
den avhjälper problemen med ånglås. Tagit loss de kärvande vantskruvarna i vilka jordbruksdraget hänger.
Gjort rent och smörjt upp med kopparpasta. Samma problem med vantskruven som håller vänstra armen
till trepunktsfästet. Den högergängade var krokig som en banan. Nu riktad med perfekt resultat.
Konstruerat en hållare för dragkrok av armétyp. Hängs i trepunktsfästet.




Snöbladet blev snebladet

Så var det vinter igen. Monterat kedjor och snöblad. Jag tror att det kommer att behövas. Till slut fått
tillfälle att fylla däcken med 20%-ig lösning av kaciumklorid istället för det vanliga vattnet.
Varit ute och röjt snö. Körde på något som stack upp och justerade snöbladet rejält. Lagar senare.




Vår i luften! Tagit av kedjorna. Justerat tändningen med stoboskop-lampa. Köpt en kärra för transport av ditt och datt.
Monterat belysning på kärran. Gjutit ett par framskärmar i glasfiberarmerad polyester. Monterat stödben på kärran
Svetsat fästen till framskärmarna och påbörjat montering och målning. Påbörjat riktning av snöbladets fäste.
Gått rel bra, måste skaffa ett nytt rör som ersätter det sneda. Fått tag i rör och Lysekils Rör & Smide gör ingen besviken.
Målat och monterat. Renoverat förgasaren med en sats som köpts på Tradera, nu går motorn riktigt bra.
På snöbladet har svetsats en dragkrok för att kunna koppla en mindre kärra tänkt att ha snöslungan på.


Sommaren (eller vad årstiden nu ska kallas) 2012är slut. Har monterat en rörstump på luftrenaren
så att själva intaget med sil hamnar en bit upp. Bara för att det ser lite uppkäftigt ut.


Blivande kugghjul

Basplattan
.
Kapat & gradat

Lagerbockar

Axeln tillsvarvad

Lilla drevet

Monterade lagerbockar

Monterade lagerbockar

Har fått en förfrågan av någon som vill att jag ska bygga en batteritändning till vederbörande. Så nu har
jag börjat projektera för att ta fram material till fem satser. Snart hoppas jag kunna presentera bilder
på delarna. Tänddelar som fördelare och tändspole kommer ej att ingå i satsen men väl ett häfte med
tips för montering och inställning. En av satserna ska jag montera på min egen traktor och den får agera
fotomodell. Basplattan kommer att vara vattenskuren ur 6mm stålplåt. Det stora kugghjulet byggs av en
vattenskuren 6 mm stålplåt där 30 M8-skruvar ska utgöra kuggar. Fördelarens fäste blir av enklare modell
än på "prototypen" ovan. Allt förenklat så långt som möjligt för att hålla ned kostnader och arbetstid. Skisser.

Hämtat vattenskurna delar i Göteborg. En full dags arbete har gjort att mycket blivit klart. Återstår svetsning
och tillpassning/montering.


All svetsning

är nu klar.
.
Fula svetsar

Fördelaren

Fördelaren

Tolkar-jiggar-mm

Provmontering

Provmontering

Kuggingrepp

Lilla kugghjulet

Klart för provkörning

Gammalt bortrensat

Övre dödläget hittas

Montering

Klart

Full snurr

Allt är nu färdigsvetsat. En del svetsar blev inte så snygga men de är starka nog. Nu ska ihopsättningen påbörjas.
Ihopsättingen klar. Nu ska den ena tvillingen monteras på min T-24 för provkörning och en kortare utvärdering.
Torkat av anordningen med thinner och sprutat med zink-primer. Monterat och det satt som en smäck.
Vid provkörning sköt motorn en del vilket berodde på otillräcklig jordning av fördelaren på grund av färgen.
Jordkabel får dras för att åtgärda detta. En skyddskåpa ska byggas för att hindra nyfikna fingrar och kläder
att fastna i de roterande delarna. Jag har nu material till tre anorningar liggande till försäljning.
Rättelse; 15 10 05 har jag INGEN sats kvar till försäljning och fler kommer det inte att bli!
Påbörjat arbetet med en skyddskåpa över de roterande delarna.

Någon mer har hört av sig och vill köpa tändningsanordningen. Det är ingen lysande affär så när de är slut blir inga fler gjorda.
Har äntligen fått tid (semester) att göra klart skyddskåpan över kugghjulet. Fixade även till så att tändningen kan ställas in
från förarplats som det var från början. Vattenpumpens lager glappar friskt så det får bli nästa projekt. Som sommarvädret
är numera blir det i alla fall tid för traktormek. Monterat loss vattenpumpen och tagit isär. Rostigt, glappa lager, packbox sliten.
Beställt packbox från Veteran Car Service. Lager köptes på Biltema. Blästrat impellern. Den yta som ska löpa mot tätningen
måste svarvas slät så att det verligen blir tätt mot och ej sliter ned tätningen. Ritning packning och impeller.
Leveransen av nya tätningen dröjde lite men till slut är allt ihopsatt och monterat. Impellern rostskyddades
med epoxy efter en andra blästring. Provkörningen föll väl ut.


Problem med saltlaken i innerslangarna har tvingat mig att byta framhjulens slangar och köra torrt.
Har bytt till varmare tändstift från NGK. Justerat tändning, förgasare samt rengjort vevhusventilationen som var
helt igensatt. Plötsligt pyste nämligen förbränningsgaser ut ur alla möjliga öppningar på motorn. Rekommenderar
alla ägare av liknande traktorer att se över denna detalj.

På exv A-Fordar kan man ställa in huvudmunstycket från förarplats. Så ej på en T-24. Detta har jag
velat råda bot på och till slut kom jag på ett sätt som var relativt enkelt. Ropade in en NOS hastighetsmätarvajer
på Tradera. Svarvade till en grunka som jag fäster i själva vajern och som greppar om vredet på nålen.
I andra änden blev det enkelt med ett vred som efterliknar förgasarnålen. Ett tillbockat plattjärn
i traktorns ram vilket tillåter injustering. Sedan ett fäste för manöverändan.


Har i december 2014 inköpt en "ny" femtons kärra med hydraulisk trevägstipp och dito bromsar.
Borrade upp kopplingshålet med en Bacho hålsåg eftersom jag använder militärt drag.
Det är ett tufft stål i draget men Bachos hålsåg är tuffare. Återstår en hel del arbete.
Bl.a. ska en ny bakläm ordnas och bromsar och hydraulik ses över. Belysningen fungerade konstigt nog.


2017: Under en tid har olja läckt ut från högra bakhjulslagret. Demonterat och funnit att packboxarna visserligen
var gamla och torra men den yta på drivaxeln de löpte mot var full av spår som vållat läckaget. Försöker att svetsa på
material för att sedan svarva till ytorna. Att svarva i svets var dock besvärligt. Bygger supportslip till svarven.
Slipat axeln en andra gång. Ytterligare svets måste läggas på på några fläckar. Klipp på YouTube.
Tre gånger svets och tre gånger bearbetning i svarven. Nu får det duga. Ytorna där packboxarna ska löpa är ok.
Till slut fått ihop grejorna. Allt gick så bra att jag var tvungen att slå mig på pekfingret med en hammare...



Länkar

STARTSIDA